Zijn fietsbatterijen wel veilig?

Zo heel af en toe hoort u het op het nieuws: schuur uitgebrand door accu elektrische fiets. Niet zo gek dat daarom de vraag rijst: zijn fietsbatterijen wel veilig? We vertellen u graag over deze uitzonderlijke situatie en hoe u de risico’s zoveel mogelijk kunt verminderen.

Steeds meer elektrische fietsen in België

Van alle verkochte fietsen in België in 2019 was de helft een elektrische fiets. We spreken hier over bijna een kwart miljoen fietsen. Bij onze noorderburen in Nederland rijden zo’n drie miljoen elektrische fietsen rond. Hoewel het waar is dat af en toe een fietsaccu brand vat, zijn dit zeer uitzonderlijke incidenten. Volgens een brandpreventieadviseur kwam het in België en Nederland samen zo’n dertig keer voor in heel 2019.

Lithium-ion accu: een brandgevaar?

De accu’s voor elektrische fietsen zijn lithium-ion accu’s. Dit zijn populaire accu’s: vrijwel alle e-bikes hebben dit soort batterijen, net als laptops, smartphones en elektrische gereedschappen. Deze accu’s hebben een lange levensduur en kunnen veel energie opslaan. Dat zorgt tegelijkertijd ook voor het risico. Een accu kan bijvoorbeeld ontploffen, oververhitten of ontbranden. Deze brand is zeer moeilijk te blussen.

Wat te doen bij brand door een fietsbatterij?

Mocht u ontdekken dat de accu gas lekt, rookt, vonken geeft, extreem heet is of als er brand ontstaat, bel dan zo snel mogelijk het alarmnummer en trek de stekker van de oplader uit het stopcontact als dit mogelijk is. Probeer de brand niet zelf te blussen met water: dit maakt de situatie alleen maar erger en kan zelfs tot ontploffingen leiden. De brandweer heeft een speciale techniek om accu’s te blussen.

Een accu vat over het algemeen niet zomaar vlam. Dit kan gebeuren als hij is beschadigd, door een val bijvoorbeeld. Ook is het mogelijk dat hij oververhit raakt, doordat hij te lang aan de oplader ligt of in een te warme ruimte (of in de volle zon) wordt opgeladen.

Tips voor het veilig opladen van de accu van uw elektrische fiets

  • Lees de gebruiksaanwijzing: hierin staat hoe lang u uw fietsbatterij moet opladen en hoe u dat het best kunt doen. De ene accu moet lang worden opgeladen, de ander juist kort. Sommigen moeten uit de houder worden verwijderd, terwijl dat bij andere accu’s niet nodig is. Als u de gebruiksaanwijzing van de leverancier volgt, dan beperkt u de risico’s.
  • Gebruik de originele lader en controleer deze ook regelmatig op schade. Het is aan te raden om uw fietslader te labelen als u er meerdere in huis heeft. Vaak staat het merk er namelijk niet op.
  • Laad de fietsbatterij overdag op als u thuis bent. Mocht er iets misgaan, dan kunt u snel ingrijpen. We raden om die reden ook af om uw elektrische fiets ‘s nachts op te laden.
  • Laad de accu niet in de volle zon op en zorg ervoor dat de lader de temperatuur kwijt kan. Na het opladen haalt u de stekker uit het stopcontact.
  • De beste plek om uw fietsbatterij op te laden is in de buurt van een rookmelder, op een plek zonder brandbare stoffen (zoals schoonmaakmiddelen) en bij voorkeur niet in de gang bij de voordeur. Zo voorkomt u een geblokkeerde uitgang in het geval dat er toch brand ontstaat.
  • Koopt u een tweedehands elektrische fiets? Controleer de accu altijd. Is hij gedeukt of heeft hij krassen? Schaf dan een nieuwe accu aan voor de fiets.