Let op deze 5 signalen

Een fiets batterij gaat gemiddeld tussen de 4 en 6 jaar mee. Hierbij is het wel belangrijk dat de batterij goed onderhouden en gebruikt is. Onderstaande signalen tonen aan of je batterij aan vervanging toe is. Het ene signaal is hierbij wat makkelijker te herkennen dan de ander. 

De batterij heeft schade

Als de batterij hard is gevallen en/of de behuizing aantoonbare schade heeft, is het raadzaam om hem te vervangen.

Door de val kunnen de Litium Ion cellen in de batterij zijn verschoven waardoor er op termijn kortsluiting ontstaat, wat veel rookontwikkeling en soms zelfs metershoge steekvlammen tot gevolg kan hebben. De batterij kan zo’n anderhalf uur branden en is dan niet met water te blussen. Schade aan de behuizing maakt de accu meer kwetsbaar voor kortsluiting door warmte of vocht.

Het kan ook zijn dat de batterij na een tijd bol gaat staan. Dit wijst er ook op dat de batterij beschadigd is en gevaarlijk kan zijn. 

De actieradius loopt snel terug

Het aantal kilometers dat je met behulp van trapondersteuning kunt afleggen neemt snel af als de batterij kapot aan het gaan is. Dit lijkt een duidelijk signaal, maar wanneer je voornamelijk korte afstanden rijdt, zal het niet snel opvallen. De batterij geeft dan keurig aan dat hij voor 100% is opgeladen, maar het maximale rijbereik kan bij lange na niet meer worden behaald. Je kunt een fiets batterij wat dit betreft vergelijken met de batterij van een mobiele telefoon.

Als de capaciteit van de batterij minder wordt betekent het niet dat de hele e-bike vervangen moet worden. Vaak is het vervangen van de batterij voldoende om weer lange afstanden te kunnen fietsen. 

Nieuwe fiets batterij bestellen

Het opladen duurt langer

Tegenover het sneller leeg zijn van de batterij staat dat het volledig opladen van de batterij juist meer tijd in beslag neemt dan voorheen. In de loop der tijd zal dit bij elke batterij min of meer het geval zijn, maar bij een fiets batterij waar het beste écht van af is duurt het opladen ook écht veel langer.

Volledig opladen lukt niet meer

Niet meer volledig op kunnen laden is ook een signaal. De batterij zal bijvoorbeeld niet verder komen dan 95%. Als het geen belemmering vormt om met je elektrische fiets van A naar B te komen, is dit op zich niet erg, maar het is dus wel een signaal dat je batterij het op vrij korte termijn gaat begeven.

De batterij laadt helemaal niet meer op

Zijn alle draden juist bevestigd en laadt de batterij toch niet meer op dan is het einde oefening. Een slechte of kapotte batterij betekent natuurlijk niet dat je meteen over moet gaan tot de aanschaf van een nieuwe elektrische fiets. Je kunt ook alleen de batterij vervangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *